Millainen ruoka on hyväksi?

Oikeanlainen ja oikearytminen ravitsemus auttaa jaksamaan ja lisää hyvinvointia. Tärkeää on, että nautittu ruoan määrä ja laatu ovat tasapainossa kulutuksen kanssa. Terveellinen ruoka on maukasta, monipuolista, värikästä ja se sisältää paljon vitamiineja ja kivennäisaineita.

Yksittäisten ravintoaineiden tarkkailu on usein tarpeetonta, kun kokonaisuus on kunnossa. Arkiset valinnat ratkaisevat. Se, mitä syödään harvemmin kuin kerran viikossa, on harvoin ongelma. Hyvä ruokavalio on monipuolinen ja ateriarytmi on säännöllinen. Se tarkoittaa ateriointia 4–6 kertaa päivässä. Säännöllisyys auttaa välttämään hallitsematonta syömistä ja varmistaa tasaisen energian saannin päivän aikana.

Miten löytää itselle sopiva ruokavalio?

Erilaisissa suosituksissa korostetaan ruokavalion kokonaisuutta ja säännöllisten, jokapäiväisten valintojen merkitystä. Tavoitteena tulisikin olla ruokavalio, jota pystymme ja haluamme ylläpitää ja noudattaa. Omaa kehoa kannattaa kuunnella, sekä kokeilla mikä tuntuu hyvältä ja vaikuttaa myönteisesti jaksamiseen ja hyvinvointiin. Tärkeää on pohtia myös sitä, miten saada yhteen sallivuus, nautittavuus, terveys, stressittömyys ja painonhallinta.

Terveellinen ruokavalio lähtee siitä, että tietää, mikä on tärkeää ja oleellista. Vastaavasti pikkuasioista ei kannata murehtia. Kun syö hyvällä omalla tunnolla, stressaamatta ja sen verran kuin mieli tekee, välttyy usein paino-ongelmilta ja makeanhimolta – kunhan ruokailussa on rytmi ja ravinto on laadukasta.

Ihmisen ikääntyessä ravitsemus-suositukset muuttuvat. Ruoan tulisi olla niin ravitsevaa, että pienemmästäkin ruokamäärästä saa riittävästi energiaa ja ravintoaineita. Kevyttuotteet eivät sovellu ikäihmisille. Ruoassa tulee olla myös riittävästi proteiinia lihaskadon ehkäisemiseksi ja kuituja vatsan toiminnan ylläpitämiseksi. Lisäksi on huolehdittava riittävästä nesteen saannista: ikääntyessä janon tunne vähenee, vaikka nesteen tarve pysyy samana. Herkutellakin voi hyvällä omallatunnolla, jos muuten syö säännöllisesti ja terveellisesti. Ruoka on paitsi ravintoa myös nautinnon lähde.

Hyvä ruoka tuottaa hyvää mieltä. Ruoan valmistaminen ja nauttiminen perheen tai ystävien kanssa on yhdessäoloa parhaimmillaan.

Lue lisää

Muualla verkossa

Oiva: Tietoinen syöminen, Oiva-hyvinvointiohjelmasta löydät harjoituksia, joiden avulla voit nauttia enemmän siitä mitä syöt. (oivamieli.fi)