Irti stressistä x 9

1. Hahmota syyt

Mikä aiheuttaa stressisi? Tee kattava lista stressisi syistä, ja kirjaa siihen pieniäkin asioita. Erottele ryhmäkseen syyt, joihin voit itse vaikuttaa, sekä ne, joihin voi vaikuttaa toisten avulla, esimerkiksi jakamalla tehtäviä. Huomioi myös asiat, joihin ei voi vaikuttaa, kuten äkilliset kriisit tai sairaudet.

2. Suunnittele

Suunnitelma on ensimmäinen askel stressiä aiheuttavien asioiden hoitamiseksi. Mieti pääpiirteissään läpi jokaisen päivän ja viikon alussa hoidettavat asiat: mitä on tehtävä. Tee lista hoidettavista asioista ja pidä sitä näkyvillä.

Kun hoidettavat asiat on kirjattu ylös, niistä on myös mahdollista irrottautua. Kun esimerkiksi suunnittelet seuraavan päivän asioita edellisenä päivänä tai iltana, voit viettää sen jälkeen loppupäivän tai yön rauhassa. Suunnittelemalla hahmottuu tehtävien kokonaisuus. Kokonaiskuva auttaa muistamaan, missä mennään, mutta myös huomaamaan, mitä välttämättömiä tehtäviä ei voi hoitaa itse.

3. Aikatauluta

Samalla kun listaat tehtäviäsi, aikatauluta ne. Jos tehtävälle on selkeä ajankohta, tapahtuma-aika tai deadline, lisää se kalenteriin. Jos ajankohta ei ole selvillä, voi asettaa alustavan aikahaarukan.

4. Priorisoi ja keskity olennaiseen

Välttämättömyysarviointi auttaa priorisoimaan. Lajittele lista hoitamista edellyttävistä asioista kahteen luokkaan: kiireellisiin ja kiireettömiin. Huolehdi ensin kiireellisimmät asiat ja yliviivaa tai rastita asia, sitä mukaa kun olet hoitanut sen. Anna itsellesi positiivista palautetta asioiden edistymisestä.

Priorisoiminen ei tarkoita kiireettömienkään asioiden unohtamista, vaan että pohtii etukäteen väljemmän ajankohdan niihin tarttumiseksi. Kaikkea ei ole välttämätöntä tai tarpeellista tehdä. Mieti rehellisesti, onko listallasi pois jätettäviä asioita. Heitä ne huoletta roskakoriin.

5. Luovu turhasta

Jos aikaa on vähän, käytä sitä mahdollisimman vähän turhuuksiin ja korviketoimintoihin. Ikävimpiin asioihin tarttuminen ensimmäiseksi helpottaa toimimista. Vähennä korviketoimintoja: mieti, mitkä ovat sinun korviketoimintojasi. Älä notku turhaan sosiaalisessa mediassa, hipelöi jatkuvasti älypuhelintasi tai avaa sähköpostejasi. Älä myöskään pupella herkkuja, kun ei ole nälkä, tai haaveile seuraavan kesän lomamatkasta. Niistä kaikista nauttii paljon enemmän, kun olennaiset asiat on hoidettu.

6. Tunne rajasi ja opettele sanomaan ”ei”

Omien rajojen tunteminen ja ilmaiseminen toisille on tärkeä arjen hallinnan taito. Yksinkertaisimmillaan on osattava sanoa ”kyllä” tai ”ei”. Rajat voivat liittyä niin omaan henkiseen tai fyysiseen jaksamiseen, kuin kykyihin, rahaan tai aikaan. Omista rajoista voi aina oppia lisää. Oikeassa kohdassa sanottu ”ei” ei tarkoita, että olisi hankala henkilö, vaan että ei tule luvanneeksi liikoja. Myös itselleen on tärkeää osata sanoa ”ei”, jottei ajaudu epäolennaisten asioiden pariin.

7. Pyydä apua

Avun pyytäminen ei ole heikkoutta, vaan perusta sujuvalle arjelle. Opettele pyytämään ja käyttämään apua. Tunnista asiat, joita et osaa tai pysty tekemään yksin, esimerkiksi ajanpuutteen vuoksi. Arvioi, mitkä näistä tehtävistä on välttämättä hoidettava ja siirrä ne ihmisille, joilla on aikaa ja kykyä huolehtia niistä. Samalla kehität neuvottelu- ja organisointikykyjäsi.

8. Lepää riittävästi ja lataa akkuja mielihyvällä

Älä ylitä voimavarojasi niin, että tunnet olosi aivan uupuneeksi. Opettele varaamaan riittävästi aikaa levolle ja palautumiselle. Mene ajoissa nukkumaan, ja kuuntele luontaista rytmiäsi. Pidä pieniä lepotaukoja päivän mittaan. Fyysisen levon lisäksi tarvitset iloa ja mielihyvää tuottavia asioita. Mieti, mitkä asiat sinulle niitä tuovat. Kirjoita asioista lista ja poimi siltä helposti arjessa toteutettavia asioita. Tee itsesi iloiseksi joka päivä!

9. Opettele rentoutumistekniikoita

Kehorentoutus on tärkeä osa stressin hallintaa. Jokaisella ovat omat keinonsa rentoutua. Esimerkiksi itselle sopiva liikunta, erilaiset kehohoidot kuten hieronta, hiljaiset hetket päivittäin tai luonnossa liikkuminen ovat tutkitusti rentouttavia. Myös kehotietoisuuden ja tietoisen läsnäolon harjoittelu ovat tuloksellisia rentoutusmenetelmiä. Tutustu itsellesi sopiviin rentoutumisen tapoihin ja käytä niitä.

Lisälukemista
Lampikoski Timo: Hidasta! Ajankäytön valinnat arjessa ja työssä. PS-kustannus 2009.
Battison Toni: Voita stressi : tietoa miehelle terveydestä ja hyvinvoinnista. Mattina 2001.

TEKSTI: ELLEN TUOMAALA

Julkaistu Mielenterveys-lehdessä 4/2014 Tilaa Mielenterveys-lehti


Lue lisää

Kesytä stressi MBB:llä
Stressi kuuluu elämään
Kymmenen vinkkiä lomastressin välttämiseksi