Kesytä stressi MBB:llä

Stressaantuneena keho tuntuu kireältä ja ajatukset kiertävät kehää. Olo uupunut eivätkä voimat tunnu riittävän. Stressiä voidaan lievittää monin keinoin. Yksi tehokkaimmista on Mind-Body Bridging (MBB)  -menetelmä. MBB:ssä mielen ja kehon yhteyttä vahvistavien harjoitusten avulla mieli rauhoittuu, keho rentoutuu ja yhteys omiin voimavaroihin saadaan palautumaan.

Näyttöön perustuvan, terapeuttisen MBB-menetelmän on kehittänyt Utahin yliopiston psykiatrian professori, psykoanalyytikko Stanley H. Block yhdessä psykiatrien, lääkäreiden, psykologien ja tutkijoiden kanssa.

Mind-Body Bridging oman hyvinvoinnin vahvistamisessa

MBB:tä voidaan turvallisesti käyttää oman hyvinvoinnin vahvistamiseen itsehoito- ja stressinpurkumenetelmänä. Se auttaa muun muassa käsittelemään kielteisiä ajatuksia, hiljentämään ahdistuneisuutta aiheuttavia vaatimuksia ja päästämään irti ongelmallisista tunteista.

Stressinlievitys- ja voimaantumisharjoitusten avulla yliaktiivinen mieli saadaan rauhoittumaan, yhteys omiin voimavaroihin palautuu ja toimintakyky säily hyvänä stressaavissakin tilanteissa. Menetelmän harjoituksia voidaan hyödyntää arjessa ilman, että siihen tarvitsee varata erillistä vetäytymisaikaa tai -paikkaa.

MBB työvälineenä

MBB-menetelmä soveltuu myös ammattikäyttöön sosiaali- ja terveydenalan asiakastyössä.  Menetelmällä on saatu vakuuttavia tutkimustuloksia muun muassa masennuksen, ahdistuneisuuden, riippuvuuksien, traumaperäisten häiriöiden, aggressioiden, unihäiriöiden ja kivunhallinnan hoidossa.

Suomen Mielenterveysseuran Koulutuskeskus järjestää Mind-Body Bridging -menetelmäkoulutuksia:

Mind Body Bridging Vaihe 1 (Personal transformation) 3 pv
Vaiheet 2 ja 3 Mind Body Bridging - ammattikäytössä 5 pv + työnohjaus

 

Yhteystiedot

Marjukka Laukkanen
Koulutustoimintojen vastaava, psykoterapeutti VET
Koulutuskeskus, Mielenterveyden edistämisen yksikkö

+358 40 352 4838Maistraatinportti 4 A, 7. krs, 00240 Helsinki