Unet avuksi elämän ohjaamiseen


 Anne Lindholm-Kärki. Kuva: Basam Books.

”Se mitä on takanamme tai edessämme, on pientä verrattuna siihen, mitä on sisällämme.” Ralph Waldo Emerson

Jotkut oppivat ymmärtämään uniensa viestejä ja saavat niistä oivalluksia. Joskus unet kertovat siitä, mitä ei päivällä ehdi tai pysty näkemään.  Silloin uni auttaa ymmärtämään omia tunteita ja ristiriitoja.

Uni ei kuitenkaan anna toimintaohjeita, eikä esimerkiksi kerro, mitä tehdä hankalalle pomolle tai aviomiehelle. Sen sijaan se auttaa tutkimaan, mistä ristiriita johtuu ja voiko asialle tehdä jotain.

Unia voi myös oppia käyttämään myös kompassina, arkielämän muutoksen välineenä. Unikouluttaja ja -ohjaaja, psykoterapeutti Anne Lindholm-Kärki on työskennellyt 30 vuotta unien parissa.  Hänen mukaansa tilaamalla toivomiaan unia voi vahvistaa itseluottamustaan ja tuoda muutosta elämäänsä.

– Ensin valveilla eläydytään lopputulokseen, jossa toivottu asia on tapahtunut. Uskallan esimerkiksi ajaa autoa, olen vaihtanut ammattia, olen muuttanut tapaani tehdä työtä tai haluan sisäistä rauhaa kiireen keskellä. Sitten voi toivoa unen, joka on tulevan elämän ennakkonäytös.

Tilaaminen ei kuitenkaan onnistu kuin nettikaupasta klikkaamalla. Se vaatii kärsivällistä työskentelyä, sitoutumista ja aikaa.

Yö- ja päivätajunta käsi kädessä

– Uni- ja päivätajunta kulkevat aina yhdessä. Työskentely oman tavoitteen puolesta edellyttää, että päivällä ruokkii samoja mielikuvia kuin mitä unessa haluaa nähdä.

Parhaana apukeinona Lindholm-Kärki pitää kirjoittamista. Illalla kannattaa varata aikaa hajanaisten tunteiden purkamiseen ja suuntautumiseen kohti omia tavoitteita kirjoittamalla. Samalla voi kirjoittaa ylös toivomansa unen, jolloin se painuu alitajuntaan.

– Muutenkin kirjoittaessa kehänä pyörivät ajatukset ja voimia syövät huolet muuttuvat kirjoittaessa luovaksi voimaksi. Rauha ja hiljaisuus ovat luonnollinen olotila, ei tunteiden sekamelska. Mitä levollisemmassa tunnetilassa menee nukkumaan, sitä parempi on myös unen fyysinen laatu.

– Aamullakin haen rauhan tilaa kirjoittamalla unestani ja pohtimalla sen merkitystä. Kun aamun aloittaa ottamalla yhteyttä omaan ydinminuuteen ja tyyneyteensä, pysyy levollisena kiireidenkin keskellä. Ero on valtava ero verrattuna siihen, että syöksyy suoraan arkeen. Jos töissä sähköpostissa odottaa 150 viestiä ja aikaa on kymmenen minuuttia, tyyneys estää hätääntymisen. Menetelmä tepsii yhtä hyvin kaupan kassalle kuin presidentille.

– Painajaiset kertovat muutoksen tiellä olevista peloista ja esteistä.

Piilevä luovuus käyttöön

Unennäön fysiologinen perusta on samanlainen kuin luovassa työssä. Kun unessa aivot luovat neuroniverkostossaan uusia ja laajoja yhteyksiä, tietoinen minä, järkeily ja totunnaiset kaavat väistyvät ja tilalle astuu alitajunta.

Lukemattomat taiteilijat, kirjailijat ja tutkijat ovat hyödyntäneet unia työssään. Niitä ovat käyttäneet muun muassa Keith Richars Rolling Stones-biisissä I Cant Get No Satisfaction, Beatlesin Paul McCartney Yesterdayssa, F. A. Kekulé bentseenin molekyylirakenteen ratkaisussa, Märtä Tikkanen Punahilkka-kirjassa, Väinö Kirstinä Yötä päivää -kokoelmassa ja Robert Louis Stevensinonin teoksessa Tohtori Jekyll ja Mr. Hyde.

Moni taiteilija katsoo toimivansa alitajunnan välikappaleena ja antaa syntyä sen, mikä on syntyäkseen, ilman että käyttää aikaa sen pohtimiseen, mitä muut ajattelevat.

– Samalla tapaa jokainen meistä voi ottaa käyttöön piileviä luovia voimavarojamme. Unien tilaaminen auttaa löytämään luovia ratkaisuja arjessa. Kun luomme uniamme, rakennamme omaa elämäämme.

– Työskentelyn myötä alkaa kasvaa myös tietoisen, niin kutsutun selkounen osuus. Se tarkoittaa tietoisuutta parhaillaan näkemästään unesta ja kykyä ohjata sitä. Tilattu uni ei kuitenkaan edellytä tietoista unennäköä.

UNIEN TILAAMINEN – NÄIN PÄÄSET ALKUUN

  • Hanki muistikirja, johon kirjoitat säännöllisesti unia, unelmia, mielikuvia, oivalluksia ja tarinoita.
  • Varaa joka päivä tunti aikaa sisäiselle työskentelylle.
  • Kirjoita uni, jonka haluat nähdä, minkälaisena haluat itsesi siinä nähdä ja minkälaisen elämän haluaisit. Eläydy uuteen uneen aina kun mahdollista, mutta varsinkin ennen nukahtamista.
  • Kirjoita aamulla tulkintojasi unesta, mitä ajatuksia se herätti. Mitä tarkoitti vaikkapa auto ilman jarruja tai jossakin talossa oleminen. Uni ja siihen liittyvät ajatukset kannattaa kirjoittaa nopeasti heräämisen jälkeen vaikka ranskalaisin viivoin, jotta et unohda. Myöhemmin voit miettiä unta suhteessa siihen, mitä tavoittelet.
  • Hiljennä mielesi ennen kirjoittamista esimerksi niin, että hengität rauhallisesti sisään ja ulos ja lasket hengityksen tahdissa yhdestä kymmeneen. Jos huomaat ajattelevasi jotain muuta, aloita laskeminen uudelleen. Tämä on nopea rentoutumistapa muissakin tilanteissa.
  • Älä kiinnitä huomiota tekstin laatuun äläkä tee siitä suoritusta. Huomaat, että sanat alkavat vyöryä kuin itsestään.
  • Vaikka unen voi tilata, se on pitkän harjoittelun ja sitoutumisen ulos. Ei kannata luovuttaa, koska uudenlaisen näkemyksen ja voiman saaminen on vaivan arvoinen.

Lisää unityöskentelystä
Anne Lindholm-Kärki: Unet tienä luovuuteen. Läydä oma sisäinen unitaiteilijasi. Basam Books 2014.

TEKSTI: PÄIVI RAJAMÄKI
KUVA: BASAM BOOKS

Julkaistu Mielenterveys-lehdessä 3/2014

Tilaa Mielenterveys-lehti