Kriisipuhelin - apua elämän kriiseihin

Krii­si­pu­he­li­mes­sa on ajoit­tai­sia tek­ni­siä häi­riöi­tä, jot­ka joh­tu­vat pu­he­li­no­pe­raat­to­ris­ta. Asi­aa tut­ki­taan ja kor­ja­taan par­hal­laan. Pa­hoit­te­lem­me soit­ta­jil­le koi­tu­vaa har­mia.

Oletko sinä tai läheisesi vaikeassa elämäntilanteessa tai kokenut järkyttävän tapahtuman? Tuntuuko sinusta ettet jaksa enää? Onko sinulla itsemurha-ajatuksia? Kriisipuhelin tarjoaa kriisissä oleville keskusteluapua.

Kriisipuhelimen tavoitteena on helpottaa henkistä hätää keskustelun kautta sekä ehkäistä itsemurhia. Päivystäjä auttaa soittajaa pohtimaan keinoja oman tilanteensa helpottamiseksi ja ongelmien ratkaisemiseksi. 

Valtakunnallinen kriisipuhelin
päivystää numerossa 010 195 202
arkisin klo 9.00–07.00
viikonloppuisin ja juhlapyhinä klo 15.00–07.00

Kriisipuhelimeen voi soittaa nimettömänä. Puhelimessa vastaavat kriisityön ammattilaiset sekä koulutetut vapaaehtoiset ympäri Suomea. Ulkomailta soitettaessa Kriisipuhelimen numero on +358 10195202.

Kriisipuhelimen periaatteet ovat

  • nimettömyys
  • kunnioitus ja arvostava kohtaaminen
  • luottamus
  • keskustelun keskiössä kriisi
  • lähtökohtaisesti yksi puhelinkeskustelu
  • ei tavoitella taloudellista voittoa.

Soiton hinta ja palaute

Suomen Mielenterveysseura ei peri asiakkailtaan puhelumaksuja. Kaikki soittajalle tulevat kulut kriisipuhelimeen soittamisesta  ovat puhelinoperaattorien perimiä. 010-alkuiset numerot eivät pääsääntöisesti sisälly operaattoreiden pakettihintaisiin puheluihin. Suosittelemme soittajia selvittämään puheluiden hinnan suoraan omalta operaattorilta. Suomen Mielenterveysseura ei voi vaikuttaa operaattoreiden hinnoitteluun.

Kriisipuhelimeen soitetun 10 minuutin puhelun hinta vaihtelee 20 sentistä vajaaseen 2 euroon ja puolen tunnin puhelut 40 sentistä reiluun 5 euroon. Tämä riippuu asiakkaan liittymästä. Puheluiden hinnat -taulukkoon on listattu liittymien perushintoja sekä joidenkin operaattoreiden osalta 010-alkuisten yritysnumeroiden erikoismaksuperusteet sekä puhelumaksun suuruus.

Vuonna 2016 Kriisipuhelimeen tuli yli 177 200 soittoa. Toivomme kaikenlaista palautetta Kriisipuhelimen soittajilta toiminnan kehittämiseksi. Palautteet voi jättää oheisella lomakkeella. Ne käsitellään luottamuksellisesti.

Anna palautetta valtakunnallisesta kriisipuhelimesta.

Kriisipuhelimessa soittaja saa keskusteluapua. Jos tilanne on akuutti ja soittaja tarvitsee viranomaisapua, olemme soittajan luvalla yhteydessä hätäkeskuslaitokseen.

Poikkeustilanteissa, jos esimerkiksi henki on uhattuna, toimimme lain (Rikoslain 15 luku 10 §, Lastensuojelulain 25 §) edellyttämällä tavalla ja ilmoitamme puhelusta viranomaisille. Päivystäjät eivät näe soittajan numeroa missään tilanteessa.

Kriisipuhelimeen tulee yhä enemmän puheluja. Pystymme vastaamaan tällä hetkellä noin joka kolmanteen soittoon. Jos soittajalla ei ole kriisitilanne, keskustelemme hänen kanssaan lyhyemmin.

Kriisipuhelimessa päivystää lähes 700 vapaaehtoista ja kriisityön ammattilaista 26 päivystyspaikkakunnalla. Päivystäjien kesken jaetaan tarvittaessa työn sujuvuuden kannalta oleellista tietoa soitoista, mutta soittajien henkilöllisyyteen tai tunnistettavuuteen liittyvät tiedot eivät ole välitettäviä asioita.

Kriisipuhelin on Puhelin- ja verkkoauttamisen eettisten periaatteiden neuvottelukunnan (PuhEet) jäsen.

lksdfldskfmldskfmsdlkfmsdlkfmdslkfmdslkfm

 

 

Kiinnoistuitko vapaaehtoistoiminnasta Kriisipuhelimessa? Tule mukaan.

Yhteystiedot

Susanna Winter
Kriisipuhelintoiminnan päällikkö

09 41350 510Maistraatinportti 4 A, 4. krs, 00240 Helsinki