Selma - istunto 8

Tämän ohjelman tarkoitus on auttaa sinua käsittelemään vaikeaa elämäntilannetta ja selviytymään siitä. Istuntoon liittyviä tehtäviä varten tarvitset muistiinpanovälineet. Voit kirjata tehtäviä tälle lomakkeelle ja tulostaa tai tallentaa ne omalle koneellesi. Vaihtoehtoisesti voit käyttää kirjaamiseen mitä tahansa paperia, vihkoa tai tietokonetta itsellesi parhaiten sopivalla tavalla.

Voit kirjoittaa sen verran kuin hyvältä tuntuu. Älä välitä kielioppisäännöistä tai muista kielellisistä asioista kirjoittaessasi. Tärkeintä on, että annat itsesi kirjoittaa vapaasti niistä tuntemuksista, mitä vaikea elämäntilanne on sinulle aiheuttanut. Tavoitteena on, että yhden viikon aikana vastataan yhden istunnon kysymyksiin.

Istunto 1 | Istunto 2 | Istunto 3 | Istunto 4

Istunto 5 | Istunto 6 | Istunto 7 | Istunto 8


Istunto 8: Kohti tulevaisuutta

Osio 1: Voimavarat | Osio 2: Hyvä tulevaisuus

Tämä on SELMAn kahdeksas ja viimeinen istunto. Tässä istunnossa palaamme edellisten istuntojen teemoihin vielä kerran. Tämän ohjelman aikana olet saanut perustietoa kriiseistä ja surusta toipumisesta, pohtinut järkyttävän tapahtuman vaikutusta omiin uskomuksiisi, arvomaailmaasi ja sosiaalisiin suhteisiisi sekä opetellut tunnistamaan omia selviytymiskeinojasi.

Ohjelman tarkoitus on ollut auttaa sinua käsittelemään järkyttävää tapahtumaa ja näkemään tapahtuma yhtenä osana elämänhistoriaasi.

Tässä viimeisessä istunnossa tekstisisältöjä on hyvin vähän ja kirjoitustehtäviä vastaavasti enemmän. Jos tehtävien määrä tuntuu paljolta, voit esimerkiksi yrittää vastata niihin normaalia lyhyemmin. Jos jokin tehtävä tuntuu vaikealta, voit jättää sen väliin tai tallentaa sen itsellesi ja pohtia sitä joidenkin kuukausien päästä uudelleen. Muista kuitenkin, että tunnuksesi ohjelmaan lakkaavat toimimasta 6kk ohjelman aloittamisen jälkeen. Halutessasi lataa siis ajoissa suorittamasi tehtävät tehtäväkoonnista omalle tietokoneellesi.


Osio 1. Voimavarat

TEHTÄVÄ 1

Istunnossa 2 pohdit ajatusten, mielialan ja tunteiden välistä yhteyttä sekä niin sanottuja ajatusvääristymiä. Palaa mielessäsi vielä hetkeksi tähän istuntoon ja pohdi sitä, millaisten tekojen ja ajatusten olet huomannut auttavan sinua? Millaiset asiat elämässäsi eivät ole auttaneet toipumisessasi ja mitkä taas ovat? Halutessasi voit korvata ”toipua” -ilmaisun esimerkiksi jaksamisella, selviämisellä, eteenpäin menemisellä tai tapahtuman kanssa elämisellä.

Istunnoissa 1 ja 3 käsittelimme selviytymiskeinoja. Muistele niitä selviytymiskeinoja, joiden olet huomannut olevan sinulle ominaisia.  Lue alla oleva tarina ja kerro, millaisia ajatuksia se herättää sinussa.

Kaksi intiaania istui nuotiolla illalla ja toinen intiaaneista sanoi: "Minun sisälläni on kaksi koiraa. Toinen koira sanoo, että selviän, toinen koira sanoo, etten selviä." Näin intiaanit kävivät nukkumaan.

Aamulla intiaani kysyi toiselta: "Kumpi koirista voitti?"
Toinen vastasi: "Se koira jota ruokin."

TEHTÄVÄ 2

Millaisia ajatuksia tarina herättää sinussa?

TEHTÄVÄ 3

Mitä tapahtuma on kertonut sinulle itsestäsi tai voimavaroistasi?


Osio 2. Hyvä tulevaisuus

TEHTÄVÄ 4

Ajattele ilmaisua ”hyvä tulevaisuus”. Mitä hyvä tulevaisuus tarkoittaa nyt juuri sinulle? Millainen haluaisit sen olevan? Mitä haluaisit itsellesi tulevaisuudessa tapahtuvan?

Järkyttävästä tapahtumasta toipumiseen vaikuttavat muun muassa seuraavat asiat:

  • Se, millaisesta menetyksestä tai järkyttävästä elämäntilanteesta on kyse
  • Muu elämäntilanteesi, kuten mahdollisuutesi saada tukea läheisiltä tai vertaisilta
  • Kokemasi syyllisyyden määrä ja siitä irtipääseminen (useimmat järkyttävän tapahtuman kokeneet tuntevat syyllisyyden tunteita jossain vaiheessa tapahtunutta)
  • Käytössäsi olevat selviytymiskeinot
  • Tapahtumasta kulunut aika

Jos huomaat kokemasi järkyttävän tapahtuman seurauksena edelleen seuraavia asioita, suosittelemme sinua hakeutumaan esimerkiksi psykoterapiaan tai etsimään muuta, sinulle sopivaa apua.

  • Itsetuhoisia ajatuksia
  • Itseä vahingoittavaa käyttäytymistä
  • Tapahtuma pyörii aivan jatkuvasti mielessä
  • Arkisten asioiden tekeminen tuntuu mahdottomalta
  • Päihderiippuvuuden oireita (kuten esimerkiksi juomisen pakonomaisuus tai kyvyttömyys hallita omaa alkoholin käyttöä)
  • Istunnossa 3 mainittuja traumaperäisen stressihäiriön oireita
  • Pitkittyneitä univaikeuksia (vaikeuksia saada unta, katkonaista unta, toistuvaa heräämistä aamuyöllä..)

TEHTÄVÄ 5

Millaista apua uskot tarvitsevasi nyt tapahtuman kanssa elämiseen ja/tai siitä selviämiseen? Mistä tai keneltä voit hakea tätä apua? Millaisten asioiden tai toimintojen olet huomannut tarjoavan sinulle lohtua?

Muista myös huolehtia itse itsestäsi esimerkiksi seuraavilla tavoilla:

  • Syö hyvin ja terveellisesti. Joillain ihmisillä erityisesti matala verensokeri syventää masennuksen ja ahdistuksen tunteita.
  • Yritä nukkua sopivasti.
  • Harrasta liikuntaa. Lyhyetkin kävelylenkit auttavat.
  • Hemmottele itseäsi, mene esimerkiksi hierontaan tai nauti erityisen hyvä ateria.
  • Tapaa ystäviäsi.
  • Ajattele unelmiasi, toiveitasi ja asioita, jotka haluaisit tulevaisuudessa saavuttaa.

TEHTÄVÄ 6

Miltä tämän oma-apuohjelman lopettaminen tuntuu?

SELMA on Suomen Mielenterveysseuran suunnittelema ja toteuttama. Mielenterveysseura ja alueelliset kriisikeskukset tarjoavat myös muita tukimuotoja, kuten kasvokkaista kriisiapua, Kriisipuhelimen ja varhaiskuntoutuskursseja vaikeassa elämäntilanteessa oleville. Näiltä nettisivuilta  löydät kaikki palvelut osiosta Tukea ja apua.

TEHTÄVÄ 7

Nyt lopuksi anna itsellesi jokin neuvo, vinkki tai tärkeä muistutus tulevaisuutta varten:

Kaikkea hyvää tulevaan!

Yhteystiedot

Satu Raappana
Verkkokriisityön päällikkö

+358 40 840 6681Maistraatinportti 4 A, 4. krs, 00240 Helsinki