Hyvinvointiohjelma Oiva

Oiva on hyvinvointiohjelma, jonka avulla voit lievittää stressiä, parantaa mielialaa ja saada lisäintoa elämään. Oivan harjoitukset auttavat keskittymään, olemaan tietoisesti läsnä, käsittelemään ikäviä ajatuksia ja tunnistamaan itselle tärkeitä asioita.

Oiva sopii esimerkiksi stressin, alakulon, ahdistusoireiden tai uniongelmien lievittämiseen.

Siirry Oiva hyvinvointiohjelmaan.

Voit ladata Oivan myös älypuhelimeen tai tablettiin (Android tai iPhone/iPad).

Oiva perustuu arvo-, hyväksyntä- ja tietoisen läsnäolon (mindfulness) menetelmiin. Ohjelma sisältää yli 40 eri tilanteisiin sopivaa harjoitusta.

  • Harjoitukset ovat toiminnallisia tai pohdittavia tehtäviä, näkökulmaa antavia kielikuvia sekä vinkkejä arjen tilanteisiin.
  • Harjoitukset ovat kokemuksellisia eikä niitä tarvitse ymmärtää tietyllä tavalla. Ne saavat tuntua oudoilta tai huvittavilta.
  • Harjoituksia voi tehdä lukemalla tai kuuntelemalla.
  • Harjoituksen kestot ovat suuntaa-antavia - voit syventää harjoituksia pidentämällä niihin käyttämääsi aikaa!
  • Oiva ohjaa tekemään harjoituksia tietyssä järjestyksessä, mutta harjoituksia on hyvä tehdä myös uudelleen.

Vinkkejä Oivan käyttöön

  • Harjoituksia kannattaa tehdä säännöllisesti eli päivittäin tai ainakin muutaman kerran viikossa.
  • Katsothan johdantovideot, sillä ne sisältävät oleellisia ja mielenkiintoisia näkökulmia aiheisiin.
  • Sopiva määrä harjoituksia kerralla tehtäväksi on yleensä 1-3, mutta voit tehdä enemmänkin, jos haluat.
  • Voit merkitä suosikiksi esim. harjoituksia, joihin haluat palata tai jotka haluat muutoin löytää helposti myöhemmin.

Kokemuksia Oivan käyttäjiltä

"Oivan käyttäminen toi runsaasti oivalluksia. Pidin kovasti käytännönläheisestä ja arkeen istuvasta tavasta käsitellä elämää - syömistä, stressiä, nukkumista, mielen liikkeitä."

"Oivan kautta oli kiva tehdä harjoituksia ja sitä oli helppo ja mukava käyttää."

"Koin, että ajatusten tunnistaminen ja niistä irtipäästämisen harjoittelu auttoivat vähentämään stressiä ja suhtautumaan huoliin 'kevyemmin'."

"Oiva oli oivallinen tapa muistuttaa tärkeistä asioista esimerkiksi aamulla työmatkalla bussissa. Se oli helppokäyttöinen ja hyödyllinen."

"Suosittelen niille, jotka tarvitsevat apua stressinhallintaan ja tässä hetkessä elämiseen."

"Minulle pysäyttävintä olivat kysymykset arvoista ja niiden mukaan elämisestä. Olen löytänyt elämääni paljon voimauttavia asioita ja pystynyt pitämään niistä kiinni."

"Olen ottanut rennomman asenteen. Tykkäsin kovasti rentoutusharjoituksista ja arvojen toteuttamisesta."

"Opin Oivan avulla rentoutumista. Rentoutusharjoitukset ovat auttaneet sekä nukahtamisessa että unen laadun suhteen. Lisäksi olen pystynyt muutamassa hätääntymistilanteessa rauhoittamaan itseni keskittymällä hetkeksi hengittämiseen ja sen jälkeen toimimaan kunnolla."

"On tullut lisää 'henkistä kanttia'."

"Nukun paremmin. Huomaan ympärilläni kauniita asioita. Olen iloisempi ja vireämpi."

"Sain apua ruokavalion muuttamiseen tietoisuusharjoitusten avulla. Minulla on tunne, että pystyn noudattamaan valitsemaani linjaa loppuelämän. Syön tietoisesti, pystyn vastustamaan makean ahmimista."

"Itsesyytökset ovat vähentyneet."

"Toivottavasti mahdollisemman moni ihminen pääsee kokeilemaan Oivaa."

 

Yhteystiedot

Satu Raappana
Verkkokriisityön päällikkö

+358 40 840 6681Maistraatinportti 4 A, 4. krs, 00240 Helsinki